שלום לכם! והיום זוהי הפעם האחרונה, משום שהגענו לזירה החמישית והאחרונה .. את הניתוח של זירת המוסיקה שלי, בחרתי לעשות על השיר שאני אישית מאוד אוהב, השיר המוכר "לא מוותר" של דודו אהרון, שיצא בדצמבר 2009 וכבר אז זה זכה למיליוני צפיות ב"YouTube" , מעל 20 אלף עותקים של האלבום נמכרו כבר באותה השנה, לכן זכה במעמד "אלבום הזהב" של אותה השנה.
1. מוסיקה פופולארית - הגדרה: המונח "מוסיקה פופולארית" מזוהה עם מוסיקה המיוצרת בתהליך הרכבה שיתופי המתרחש בעיקרו באולפן ההקלטה. כל אלה תוך שימוש בהגברה ובכלי נגינה חשמליים ואלקטורניים. היא כוללת סגנונות מוסיקליים מגוונים ונוצרת, בין השאר, לשם רווח (מכירת תקליטים/דיסקים וכד'). לכן, לא כל מוסיקה שמוכרת לקהל הרחב, נחשבת מוסיקה פופולארית (כגון מוסיקה קלאסית) מכאן שלא מידת התפוצה היא שקובעת האם המוסיקה פופולארית או לא, אלא, ההקשר החברתי התרבותי, בה היא מתקיימת והחיבור להפצה ורווחים כלכליים. מרכזיותה התרבותית של המוסיקה הפופולארית באה לידי ביטוי ברחבי העולם בשני ממדים" ראשית, במונחים כמותיים של מכירה והשמעות. לאורך השנים ידעה המוסיקה הפופולארית לנצל היטב לצרכיה את הטכנולוגיה המתפתחת והחליפה תדיר את אמצעי המדיה שדרכם הגיעה להמונים: החל ברדיו, בתקליטים וקלטות דרך תקליטורים, וידאו-קליפים, וכלה במהפכת האינטרנט והיוטיוב, הסמארטפונים והאיי-פדים ועוד. כל אלה מהווים כיום את הטקסטים המוסיקאליים הנפוצים ביותר בעולם. שנית, מן ההיבט החברתי, סגנונות וז'אנרים של מוסיקה פופולארית מהווים זה כ-60 שנה ויותר כלי תרבותי מרכזי ובולט שסביבו מארגנות קבוצות וקהילות שונות ומגוונת את זהותן הקולקטיבית. ניתוח: השיר "לא מוותר" של דודו אהרון יצא בשנת 2009, השיר מלווה בכלי נגינה שונים חשמליים ולא חשמליים, שכן ברובו הוא שיר קצבי בדומה לשירים רבים אחרים שנחשבים "מזרחיים" או "ים תיכוניים". השיר שהתברר כקליט על ידי קהל מסוים בארץ תפס תאוצה במידת ההפצה שלו לכן הפך לשיר מאוד פופולארי בארץ, עד כדי כך שזכה למיליוני צפיות ביוטיוב, והאלבום זכה במעמד "אלבום זהב" , משום שנמכרו מעל לכ-20 אלף עותקים. מכירת העותקים של האלבום באה למטרת רווח. וכן גם דודו אהרון בדומה לזמרים רבים אחרים בסגנונות השונים מטרתו להפיץ כמה שיותר את השירים שלו בדרכים השונות בטכנולוגיה כגון הרדיו, האינטרנט, הסמארטפונים ועוד.. בדרך הפצה זו ניתן להגיע לקהל יעד רחב וכן גם להגביר את כמות המכירות והשמיעות של השיר והאלבום. השיר לא מופנה לקהל מסוים יתכן כי ישנם אנשים שהשיר אהוב עליהם ורבים אחרים שהשיר פחות אהוב עליהם, שיר זה מציג ז'אנר וסגנון מסוים שיתכן שלא "מדבר", או מוצא חן בעיניי רבים.
2. מוסיקה ישראלית ים תיכונית - הגדרה: המוסיקה הישראלית הים תיכונית מבוססת גם היא על שילוב של מקורות מוסיקליים שונים: המסיקה המסורתית של יהודי המזרח, מוסיקה ערבית, מוסיקה יוונית וטורקית, רוק מערבי וגם שירי ארץ ישראל. מוסיקאים שונים. ברובם דור שני ושלישי ליוצאי ארצות ערב והאסלם, החלו לעשות מוסיקה הממזגת השפעות אלה במהלך שנות השבעים. מוסיקה זו נתפסה אז על ידי הממסד המוסיקלי של תחנות הרדיו וחברות התקליטים כ"זרה" לתרבות הישראלית. לפיכך, כמעט ולא הושמעה בשידורי הרדיו ואף לא הוקלטה בחברות התקליטים הגדולות. הדבר הוביל את היוצרים לשימוש מוגבר באמצעי הפצה חלופי וזול - הקלטת (=הקסטה). כתוצאה מכף דבר בסגנון השם: "מוסיקת קסטות". ההיסטוריה של הסגנון כוללת גם את המאבק להכרה ולנוכחות בערוצי התרבות המרכזיים בישראל. ניתוח: השיר "לא מוותר" של דודו אהרון משלב כמה סגנונות מוסיקה וז'אנרים שונים. דודו אהרון, זה שגם כתב את השיר, מוצאו מתימן, שנמצאת במזרח התיכון, לכן שיריו ברובם הינם מזרח תיכוניים. אך בשירו "לא מוותר" משתלבים כמה סגנונות מוסיקה שונים. השיר עדיין בבסיסו "מזרחי" (קצב התופים ברקע וסולו הגיטרה), אך הוא משלב מעיין סגנון מודרני יותר, וכולל גם כלי נגינה חשמליים ואלקטרונים שונים , לכן לא ניתן להגדיר את השיר כמזרחי. אך יתכן כי היות ורוב שיריו של הזמר נחשבים כמזרחיים, רבים יחשיבו גם שיר זה כמזרחי.
3. קליפ - הגדרה: יצירה טלוויזיונית (לעיתים קולנועית) קצרה באורכה, שיש לה פסקול מוזיקלי (עם או ללא מילים), ונלווה לה רצף דימויים חזותיים. קליפ הוא למעשה ז'אנר בפני עצמו שמשפיע ומושפע מז'אנרים אחרים (פרסומות/סרטים וכו'). כיום ניתן לראות כיצד משתמשים בשפה הוויזואלית של הקליפ בכל מקום - אפילו בחדשות. הגבול שבין קליפ מוזיקלי לפרסומת טלווזויה המבוססת על מוזיקה, הוא דק. גם פרומו, הוא סוג של קליפ אשר דוחס תוכן לפרק זמן מינימלי למטרות מסחריות: יש קטעי סצינות, הגדרת רוח התכנית אותה מקדמים, סוג המוזיקה שמלווה את הפרומו, הצילום והעריכה מהירים המתאימים את עצמם לתוכן הפרומו.
ניתוח: השיר "לא מוותר", מתאר מעין סיפור, שחקן המשחק את חברו של הזמר דודו אהרון מקבל שיחת טלפון מדודו אהרון אשר מספר לו כי חברתו של השחקן בדרכה לשדה התעופה למטוס לניו-יורק. לאחר שיחת הטלפון מתחיל השיר ונראה כי השחקן ממהר להשיג את החברה לפני שתעלה על המטוס לניו-יורק, כאשר ברקע מתנגן השיר עם המשפט החוזר "אני חוזר, לא מוותר, נלחם בכל הכוח שתהיי כאן לידי, אני צריך אותך איתי אל תוותרי, תני הזדמנות, מבטיח לך שאת עוד תחייכי.." הקליפ מתאר מעיין סיטואציה בה ככל הנראה נגרם ריב בין הזוג וכי החברה בדרכה לעזוב את הארץ, בן זוגה לשעבר של הנערה מגלה כי ברצונה לעזוב ולכן במהלך השיר נראה כי הוא נמצא במעיין מרדף אחריה בכדי למנוע ממנה לעשות זאת, הקליפ מתאר מעיין סיפור של משבר בין זוג . המרדף של האדם אחרי הנערה מוצג בדרך הומוריסטית, הוא נתקל באנשים בדרך ויוצר "בלאגן" ומהומה רבה בדרכו. בסוף הקליפ נראה כי החבר הצליח להגיע על הנערה לפני שעלתה על המטוס ובכך מנע את עזיבתה.
השאלה המהותית שלי בנושא ניתוח זירת המוסיקה היא: האם אנשים, ממוצא אתני ולאום שונים המתחברים לז'אנרים וסגנונות שונים יכולים להנות מאותה המוסיקה, גם אם היא אינה בהכרח תואמת לסגנון והז'אנר אליהם הם מתחברים יותר? תשובה: לדעתי, המוסיקה היא מעיין נקודת המפגש של תרבויות וסגנונות שונים אשר משתלבים יחדיו לשיר אחד. השיר אינו בהכרח מופנה לקהל יעד מסוים בעל סגנון וז'אנר ספציפי ולכן יתכן כי אנשים רבים אשר אינם בעלי אותה תרבות ולאום אתני יתחברו לשירים הללו משום שהם משלבים כמה סגנונות וז'אנרים שונים היוצרים שיר אחד.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה